Var det Sverige medierna beskrev i valrörelsen?
Nu diskuteras i medierna valutgången. Vem ska bli talman? Vem ska bli statsminister? Spelet fortsätter!
Valrörelsen, i medierna, har också ägnats åt politiken som spel. Det har kommenterats stup i kvarten om vem som vann olika debatter, hur var kroppsspråket, hur sades det och hur borde det istället sägas. Experter av olika slag har fått kommentera och journalisterna satt sig som huvudrollsinnehavare. Men politikens innehåll har oftast kommit bort.
Massor av valdebatter har till exempel handlat om vårdköerna, men att ett växande antal svenskar genom privata försäkringar skaffat sig gräddfiler till vård har sällan nämnts. Att borgerligheten som styrt våra två största landsting, Stockholm och Västragötaland, haft ansvar och kanske i sin privatiseringsiver låtit vårdköerna växa, trots stora miljardtillskott från S-regeringen.
Vidgade klassklyftor, arbetsmiljö och arbetets villkor, som upprört många har också nästan saknats helt i medierna. Först efter valet dyker dessa frågor upp, Tidigare statsministern Göran Persson får nu, efter valet, lyfta fram att den försummade fördelningspolitiken och vad den betytt för hur de de besvikna och ”bortglömda” röstat..
En annan föredetting, Fredrik Reinfeldt, har precis som många av oss andra uttryckt att medierna haft en för mörk rapportering av tillståndet i Sverige. Vi har ju full fart i ekonomin, lägre arbetslöshet, tydliga framsteg i integrationen av nyanlända, men mediernas bild under valrörelsen har varit ett samhälle i sönderfall. Den bilden har etsat sig fast i snart sagt varje nyhetssändning
År det så att de stora tidningarna och public service smittats av de sociala medier som domineras av hat och högerpopulismen. Där kan små gruppers åsikter massproduceras för att ge sken av att ett flertal anser att Sverige skulle vara en krigszon, där skottlossningar, våldtäkter och otrygghet breder ut sig. På Tjörn har en liten grupp kunna få politiken att fatta beslut obesett hur en skolstruktur ska se ut. Mångmiljonsinvesteringar utan beslutsunderlag.
Nu efter valet kommer också den ena statistiska uppgiften efter den andra fram hur Sverige klättrar och till och med ligger i topp i vissa välfärdsrankingar. Får dessa något nyhetsutrymme. Knappast! Tittarna, lyssnarna, läsarna vill ha kaos och elände. Positiva nyheter skrämmer bort dom från medierna, menar tydligen mediefolket.
Sverige har problem som inte ska förnekas, men är de lika stora som alarmistiska medier velat förkunna? När vi får besked att Sverige klättrat från 14:e till 7:e plats i världen som bästa land att bo i finns det nog problem också i andra länder.
Mediernas förkärlek till integrationsfrågan har troligen sin upprinnelse till de socialmedierna och en anpassning till den debatt som förts där. Trots vetskap om s.k trollfabriker har man svalt betet och fått denna fråga till en huvudfråga i valrörelsen. Trots att den bara fanns på åttonde plats i vad väljarna tyckte var viktigast i SVT:s eftervalsundersökning.
Vintern 2017/18, från november till januari, fanns invandringsfrågor med i åtta av fjorton upplagor av SVT Agenda.
När kommer den stora, nödvändiga självkritiken av medierna själva för hur de bedrivit valrörelsen och i vilket syfte och när ska journalistiken på allvar beskriva samhällsproblem som ökade klyftor, privatiseringarnas ojämlikheter, förmögenhetsklyftorna, arbetsvillkoren m.m.